čtvrtek 25. února 2010

Šikovní úředníci...

Čas velmi letí a my jsme tak už v úterý večer vyplňovali žádost o rodičovský příspěvek. Ani v nejmenším se nechci nad nikoho povyšovat, ale přece jen jsme, dva vysokoškoláci, tu a tam nechápavě zírali na formulář a netušili, co tím chtěl autor - úředník říci. A nejednalo se jen o "špeky" typu: zaškrtněte jednu z následujících pěti možností, po kteréžto větě sice následovaly možnosti, ale pouze čtyři a my marně hledali tu pátou, abychom něco nevybrali špatně.
Včera jsem se potom se všemi (celkem třemi) žádostmi vydal na úřad. Tedy na dva, ono je to totiž zařízené tak, že nejprve musíte na Správu sociálního zabezpečení, kde se úřednice důležitě podívá do svého počítače, jaký má matka vyměřený denní základ a číslo potom opíše přímo do jednoho z vámi vyplněných formulářů. Teprve potom můžete na úřad druhý. V Kolíně jsou oba od sebe přibližně kilometr. Proč tento složitý úkon nemohou provést rovnou úředníci na kontaktním místě Odboru státní sociální podpory, netuším.
Právě tam jsem šel na řadu poměrně záhy, a ačkoli mám občanský průkaz již pět let, paní za přepážkou srovnala adresu s tou v počítači a oznámila mi, že už bydlím jinde. Výborně, po pěti letech se tak člověk dozví docela důležitou věc. V každém případě, na stejném místě jsem v listopadu žádal o porodné, čili už tehdy jim adresy nejspíš neseděly a nikdo nic nenamítal.
Jinak se ale úřednice musím zastat, dokonce mi vysvětlila, proč jsme jednu položku vyplnili jinak, ovšem vzhledem k tomu, že děti nerodíme až tak často, mám takový pocit, že do příště už to stejně zapomenu.
O něco hůř na tom byli manželé, kteří čekali hodinu, než se jim podle prvního písmene jména přiřazená úřednice nasvačí. Aspoň v něčem má člověk kliku, ta moje si dala sváču asi dřív..;-)
Dnes nám ale přišel doporučený dopis do vlastních rukou (to znamená, že byl odeslán hned po mém odchodu) od Okresní správy sociálního zabezpečení (nebyly náhodou okresy před lety zrušeny a agenda převedena na kraj?). Po rozbalení na nás vypadly dvě nově vyplněné žádosti. Bez jediného upřesňujícího slova. Jediné, co se liší, je vyměřená částka. Paní úřednice ji totiž neopsala správně. A teď jako co, máme jet s novou žádostí znovu na Odbor státní sociální podpory? A nebylo by jednodušší, kdyby si to rovnou poslali mezi sebou? A nebylo by jednodušší, kdyby to příště opsali správně?
Takže jedna Kyselá prdel pro úředníci, díky níž jsem včera strávil odpoledne v Kolíně a to úplně zbytečně...

Blog v novém

Vítejte na nové stránce Pařánkova blogu, import obsahu z blog.cz byl dokončen. Postupně proběhnout ještě určité úpravy. Případné problémy mo...