čtvrtek 12. srpna 2010

Korektní jazyk...;-)

On můj šéf sice na první pohled vypadá jako veliký suchar, ale tu a tam z něj vypadne pořádná perla.
Třeba jako když jsme řešili, že v současné době jsou jazykově nekorektní některé názvy povolání. Ač s tím souhlasit můžeme nebo nemusíme (já rozhodně to první), feministky si vymohly, že třeba výraz milí studenti pohoršuje studentky a mělo by se tedy správně říct milí studující atd.
Stejně tak mě nikdy nenapadlo, že by ženám mohlo vadit, že například kladná "mužnost" je od slova muž, zatímco zbabělost je negativní a tím, že je od slova baba, může někomu vadit. U nás to zatím ještě tak časté není, nicméně v zahraničí už se několik let zavádí "korektní" řeč. Potom se nemůžeme divit, až se nějaká paní představí třeba jako chemička, nebo až se zakáží slova PANdemie, PANkáč a pokusí se nám přejmenovat PANkrác. Ale to jsem lehce odbočil pro nastínění problému.
Když jsme tak proškrtávali a přepisovali genderově chybný článek, prohlásil šéf zcela vážně: "Já bych v zájmu korektnosti šel ještě hlouběji. Chlap si podá inzerát, že shání partnera a kdo se mu přihlásí, toho si musí vzít. Ať je to chlap nebo ženská!"

Pro jazykovědce bližší info:

Blog v novém

Vítejte na nové stránce Pařánkova blogu, import obsahu z blog.cz byl dokončen. Postupně proběhnout ještě určité úpravy. Případné problémy mo...